
کارل پوپر و خطاپذیری آزمایشهای تجربی به گزارش عقل و دین کارل پوپر درباره خطاپذیری آزمایشهای تجربی می نویسد: بازی علم در اصل بدون پایان است. کسی که با گزاره های تجربی طوری تعامل کند که هیچ آزمایش دیگری را طلب نکند و آنها را تأیید شده قلمداد کند، از بازی بازنشسته می شود. […]
کارل پوپر و خطاپذیری آزمایشهای تجربی
به گزارش عقل و دین کارل پوپر درباره خطاپذیری آزمایشهای تجربی می نویسد: بازی علم در اصل بدون پایان است. کسی که با گزاره های تجربی طوری تعامل کند که هیچ آزمایش دیگری را طلب نکند و آنها را تأیید شده قلمداد کند، از بازی بازنشسته می شود.
سِر کارل رایموند پاپر (به آلمانی: Karl Popper)(زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ – درگذشته ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴) فیلسوف علم، منطق دان، ریاضیدان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب میآید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشتهاست. پاپر به دلیل کوششهایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط (اثباتگرایان) از طریق پیشبرد روش ابطالپذیری تجربی، مخالفتاش با دانش برآمده از قیاس و استدلال کلاسیک (ارسطویی-افلاطونی) و دفاع از خردگرایی انتقادی، بنیادگذاری نخستین فلسفه انتقادی غیر توجیهگرانه در تاریخ فلسفه و دفاع نیرومندش از لیبرال دموکراسی و اصول انتقادگرایی اجتماعی که به نظر او امکان ظهور جامعه باز را فراهم کردند، شهرت دارد.
پوپر تربیت شدهٔ مکتب لوتری بود و از دانشگاه وین فارغالتحصیل شد. در ۱۹۱۸ تحصیل در مدرسه را رها کرد و مطالعهٔ شخصی را در پیش گرفت و در دروس مختلفی همچون تاریخ، ادبیات، فلسفه، ریاضیات، فیزیک و طب حضور مییافت. در ۱۹۱۹ در اثر تبلیغات کمونیستها، مارکسیست شد، ولی چند ماهی نگذشت که متوجه شد در جامعه کاپیتالیستی نان و آب در لیبرالیسم است و روی از آن برتافت. ضعف علمی روان کاوی فرویدی و روانشناسی فردی آدلر نیز در همان سال بر او آشکار گردید و در مقابل علاقهاش به تئوری نسبیت اینشتین جلب شد که به تازگی از بوتهٔ آزمونی خطیر سرفراز برآمده بود.
در ۱۹۲۲ در آزمون ورودی دانشگاه وین پذیرفته شد. در ۱۹۲۸ پایاننامهٔ دکتریش را با عنوان «دربارهٔ مسئله روش در روانشناسی تفکر» ارائه و در دو امتحان شفاهی «فلسفه و روانشناسی» و «تاریخ موسیقی» شرکت جست و با احراز رتبهٔ ممتاز، به اخذ درجهٔ دکتری نائل گردید. پوپر در حین تحصیل کار هم میکرد. زمانی شاگرد قفسهسازی و مدتی مددکار اجتماعی کودکان بیسرپرست بود
نظرات